Sunday, October 6, 2013

batu bata



andai foundation batu bata di bawah itu betul kukuh dan padu.
tapi batu bata di atasnya penuh cacat cela, tidak mampat, poros di sana di sini,
aku rasa bangunan yang tegak berdiri pasti tak mampu untuk dibina.

entah entah sekali angin bertiup kencang, musnah semuanya.
kecuali batu bata yang tahap paling bawah. yang tahap paling asas. yang tahap paling kukuh itu.

nak tahu, dalam mencapai UA, begitulah kita.
asas yang tahap paling kuat dan kukuh itu adalah hasil binaan Rasulullah dan para sahabat.
bayangkan betapa kuatnya mereka dalam menyampaikan Islam buat kita.
segala sakit jerih perit sanggup dirasai.
demi membawa Islam tu.

tapi andai kita yang sepatutnya menjadi binaan selepas selepas itu tak mampu kuatkan diri.
poros di sana di sini. masih terbelenggu dengan jahiliyyah yang memekat.
mana mungkin UA itu mampu dicapai. entah nanti runtuh di tengah jalan.

even hanya satu dua batu bata yang ada rosaknya, tapi tetap perjalanan untuk membina bangunan yang kukuh itu menjadi lambat.

memang benar. kita takkan pernah lari dalam membuat jahiliyyah. dan kerana itulah, kita takkan pernah berhenti dari mujahadah yang sakit. mujahadah yang perit itu.

dan jangan hanya menjadi orang di luar bangunan. yang hanya melihat UA bakal naik tapi langsung tiada niat untuk menyumbang. sungguh rugi.

tapi jadilah binaan binaan yang kukuh. yang mantap. yang mampu melajukan pembinaan bangunan itu. yang mampu melajukan pembinaan UA itu.

nah tengok video ni. mungkin boleh buka mata lagi luas.



"Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya." [5:54]

dakwah tak pernah perlukan kita. andai kita tak buat DnT ni, Allah masih akan datangkan satu kaum yang LEBIH BAIK untuk buat sunnah terbesar Rasulullah ini. cuma kitalah yang menjadi manusia yang paling rugi.

moga kekuatan itu terus hadir. supaya kita tak tercicir dari gerabak ini. moga cinta buat Dia terus memekar. agar kekuatan yang kita pohon itu datang. :')

kata seorang akhawat ini, andai benar kita memilih jalan DnT ini betul atas dasar cinta kepada Dia, pasti kita takkan terasa berat atau letih untuk teruskan perjalanan dalam jalan yang 'asing' ini.

moga Allah redha. 



2 comments:

ENCIK MUSAB said...

And it takes a very long time to work on the foundation.

Analogi KLCC.

Btw, nice post.

Mohon kopi quote di perenggan kedua terakhir yg berwarna biru tu. Jzkk.

Cahaya said...

indeed, a very long time.

begitu juga kita. nak capai UA bukan sekejap kan. mungkin waktu UA dah capai, kita dah takda kat muka bumi ni tapi biarlah kita mampu untuk menjadi antara batu bata yang menyumbang kepada pembangunan UA tu.

\