Tuesday, December 25, 2012

masam manes


Dua malam bersama mereka.
Aku rasakan seolah oleh bahagia itu milik aku. (eh. Over betul ayat ni >.<)
Kasih terlerai. Rindu terungkap.

Malam itu. Bulan dan bintang menjadi saksi.
Kami bercinta lagi dalam bulatan kami sendiri. Duduk-duduk atas toto. :D
Menyambut kedatangan sang murobbi.
Sungguh. Rindu yang selama ini terpendam aku rasakan seolah-olah terlerai tika itu.
Air mata menitis. Setitis. Dua titis. Itulah penangan ikatan hati yang tersimpul
Ukhuwwah yang betul-betul atas nama Dia. Insya Allah.

Aku masih ingat dengan mesej yang diterima dari sang murabbi sebelum itu. Katanya. “ tiada nikmat yang lebih besar dari nikmat ukhuwwah dan rasa kebersamaan pada saat ini.”

Betul. Kami sudah tidak berada dalam satu bulatan yang sama. Tapi rasa kebersamaan itu sentiasa ada. Semangat yang si murabbi pernah tanam dalam diri setiap seorang dari kami itu seolah-olah sudah tertanam utuh di lubuk yang paling dalam. Biar jarak itu menjadi pemisah. Tapi itulah magiknya hasil ikatan hati itu.

Di malam yang indah itu, sang murabbi itu berkongsi. Katanya “murabbi/naqibah itu adalah nikmat/anugerah dari Allah.” Jadi, bila katanya anugerah/nikmat, perasaan bersyukur itu harus ada bukan. Sungguh, Alhamdulillah untuk nikmat itu. Mungkin dia bukan naqibah aku pada tika ini, tetapi selamanya dia akan menjadi murabbi pada kami, mereka dan orang lain. dan Allah dah atur sebaik mungkin untuk aku dan yang lain dengan kehadiran naqibah baru yang super osem. Bersyukur itu perlu ada. :)

Katanya lagi. kadang, kita ini sudah terlalu biasa dengan sesuatu perkara. Contohnya usrah. Dan sampai kita juga menjadi terlalu biasa untuk mencari kemanisan di sebalik sesuatu perkara. Walhal, untuk mencari kemanisan itu tanggungjawab kita. Kalau kita sendiri taknak berusaha, mana mungkin kita akan dapat kemanisan itu. Kalau kita tidak bersusah payah, mana mungkin kita akan rasa manisnya mujahadah itu. Sama kan equation dia. :)

Kadang kita kata kita lelah mujahadah, tapi pernah kita Tanya “mutabaah amal aku terjaga atau tidak ?”. karat-karat jahiliiyah itu masih melekat kalau mutabaah pun ke laut. Banyak masa kita sudah diisi dengan benda-benda duniawi. Sampai satu tahap, kita umpama hanya memberi sisa-sisa masa yang kita ada untuk Allah. *ouch.tepuk dahi.nanges laju-laju* betul kan. Takkan selamanya kita hanya nak bagi sisa-sisa masa ja dekat Pencipta kita. Cuba bayangkan kalau Allah pun bagi sisa-sisa kasih sayang Dia ja dekat kita. *uhuk.potong bawang* mari sama-sama muhasabah.

Aku tertarik dengan satu ayat ni. “orang yang ditarbiyyah akan ubah perspektif”. Ohooo. Takkan selamanya nak tengok sesuatu dari kaca mata dunia. Jom ubah jadi kaca mata akhirat. Dan takkan hanya nak tengok dari kaca mata manusia biasa. Kata kita orang yang ditarbiyyah. Harus la pakai kaca mata tarbiyyah. Sebab Allah takkan jadikan sesuatu dengan sia-sia kan. Jadi, kita ni yang katanya sudah ditarbiyyah, cari ibrah, cari hikmah atas setiap yang berlaku. Baru rasa manis itu ada. Baru boleh jatuh chenta dengan Allah. baru boleh percaya dengan setiap aturan Allah yang Maha Hebat itu. 

Akhirul kalam.
“ Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku." [2:152]

Kata Allah, ingatlah Dia, baru Dia akan ingat kita. biar susah sekarang, janji nanti kat syurga dapat senang-senang. janji Allah itu benar buat hamba-hambaNya yang betul-betul percaya. percaya itu apa ? percaya itu IMAN ! :)




kata cahaya : 

Ada orang pernah kata, kalau Muslim itu tahu matlamat hidup dia, dia memang akan rasa letih sebab dia tahu istirehat yang sebenar hanya bila dia dah dapat genggam jannah tu. Tapi aku ni kadang-kadang relax jugak lebih. Astaghfirullah. T.T”

oh ya. dan maaf. post ini lagaknya kurang teratur >.<








2 comments:

musheh said...

mutabaah amal ke laut tu ouchh >.<

Cahaya said...

uhuk. mari ouchh bersama-sama

\