Tuesday, February 12, 2013

simpulan itu

bila orang yang kita betul betul sayang tinggalkan kita.
apa yang kita rasa ?
sedih ? perit ? sakit ? pedih ?

bila barang yang kita betul betul sayang hilang.
apa yang kita rasa ?
meracau ? tak tentu arah ? sakit jiwa ?

bila kita rasa dunia dah tak indah seperti dulu.
bila kita kerap mencari kesempurnaan di dunia yang memang takkan sempurna ni.
bila kita sering mengharap orang, harta dan semua yang kita sayang takkan tinggalkan kita.

pernah tak kita terfikir ?
di mana sebenarnya aku letakkan pergantungan aku selama ini ?
di mana sebenarnya aku letakkan sandaran aku selama ini ?

pada manusia-manusia itu mungkin.
atau pada harta benda itu mungkin.
oh. selama ini dunia yang menjadi sandaran aku ?
*astaghfirullah*

di mana Allah di hati aku sebenarnya ?
di tangga ke-berapa aku letakkan Pencipta aku ?

ya. siapa kata senang.
untuk betul-betul meletakkan Dia sebagai tempat bergantung.
susah. sukar. itulah namanya mujahadah.
mujahadah untuk terus meletakkan Dia sebagai yang utama dalam segala hal.

Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. [2:256]

kalau betul berpegang hanya pada Dia.
percayalah bahawa simpulan itu tidak akan pernah putus.
now or later. it'll never break.

there is only one hand-hold that never breaks.
there is only one place where we can lay our dependencies.
there is only one relationship that should define our self-worth and only one source from which to seek our ultimate happiness, fulfillment, and security.
that place is God. Allah. 
-Yasmin Mogahed-

only Him. Allah. :')

monolog cahaya :

aku juga masih berusaha.
untuk terus meletakkan Dia sebagai yang utama.
dalam setiap aksi kehidupan.
biarpun sukar. biarpun payah.
aku kena berusaha !








No comments:

\